Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie S.A. jest ważnym przewoźnikiem drogowym, które powstało w 2004 roku, w wyniku procesu prywatyzacji dawnej struktury Państwowej Komunikacji Samochodowej, która miała swoje początki już w 1946 roku.
Firma ta, oprócz zapewnienia regionalnego transportu autobusowego w powiatach lubińskim, legnickim oraz złotoryjskim, od 1995 roku świadczy również usługi w zakresie komunikacji miejskiej w Lubinie. Od 2016 roku ten rodzaj transportu funkcjonuje pod nazwą Lubińskie Przewozy Pasażerskie, będąc częścią powiatowego publicznego systemu transportu zbiorowego.
Dodatkowo, od 2019 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie rozszerzyło swoją działalność, obejmując komunikację miejską w Złotoryi, co znacząco zwiększa jego zasięg oraz wpływ na lokalną infrastrukturę transportową.
Historia
Historia Państwowej Komunikacji Samochodowej w Lubinie przedstawia ewolucję organizacyjną tej instytucji na przestrzeni lat:
- W 1946 roku powstała placówka terenowa w ramach oddziału w Legnicy, który był częścią Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa PKS we Wrocławiu,
- W 1968 roku powstał oddział PKS w Lubinie, wchodzący w struktury Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej we Wrocławiu,
- W 1975 roku nastąpiło utworzenie VII oddziału osobowo-towarowego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa PKS w Zielonej Górze,
- W 1983 roku oddział przekształcono w VII osobowo-towarowy oddział Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej w Zielonej Górze,
- W 1990 roku przedsiębiorstwo przeszło komercjalizację i stało się samodzielnym podmiotem.
Powstanie oddziału PKS w Lubinie było odpowiedzią na rozwój przemysłu wydobywczego rudy miedzi w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic. Ponadto, w skład nowego oddziału włączono terenowy punkt w Chojnowie i Chocianowie, które wcześniej podlegały innym oddziałom.
Po procesie transformacji ustrojowej oraz wzroście liczby przewoźników na rynku, PKS zaczęło odczuwać spadek rentowności na niektórych trasach. W odpowiedzi na sytuację rynkową, firma zaczęła kształtować swoją ofertę transportową w oparciu o aspekty ekonomiczne. W takim kontekście, z dnia na dzień eliminowane były niektóre połączenia międzymiastowe. Na przykład, 19 lipca 2017 roku zakończono obsługę linii Lubin – Wrocław z dziewięcioma parami kursów. Dwa lata później, w sierpniu 2018 roku, zmniejszono liczbę kursów na trasie Polkowice – Legnica z siedmiu do jednej pary.
W wyniku likwidacji Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy w 1995 roku, PPKS Lubin przejęło odpowiedzialność za komunikację miejską w Lubinie. Przedsiębiorstwo regularnie zdobywało kontrakty na obsługę publicznego transportu zbiorowego, w tym w latach 1995, 2000 i 2010. W 2016 roku zdobyło przetarg na obsługę linii w ramach Lubińskich Przewozów Pasażerskich, a później na lata 2021-2025. Należy również zauważyć, że w 2021 roku gmina Ścinawa zrezygnowała z udziału w tym systemie, organizując własne połączenia z innym przewoźnikiem.
Na koniec 2018 roku, sieć transportowa rozszerzyła się o gminę Rudna, a na początku 2019 roku dzięki umowom między powiatami lubińskim i polkowickim, objęła także gminy Chocianów i Polkowice.
Warto dodać, że komunikacja w ramach powiatowych przewozów jest w pełni finansowana przez lokalne samorządy, co umożliwia pasażerom korzystanie z transportu bez konieczności zakupu biletów.
Struktura własnościowa
W skład akcjonariatu spółki wchodzą zarówno osoby fizyczne, w tym pracownicy byłego PPKS Lubin, jak i przedsiębiorstwo PKS „Tour” z Jeleniej Góry, a także jego spółki zależne: PKS „Trans-Pol” oraz PKS w Wołowie.
Spośród danych z 2015 roku wynika, że grupa kapitałowa PKS „Tour” z Jeleniej Góry posiadała 80 procent akcji, co wskazuje na znaczący wpływ tego podmiotu w strukturze własnościowej.
Tabor
Na podstawie danych zawartych w sprawozdaniu finansowym z 2017 roku, firma dysponowała 119 autobusami w swojej flocie, w tym:
- 62 autobusy przeznaczone do transportu regionalnego,
- 57 pojazdów do obsługi umowy z starostwem powiatowym w Lubinie.
W skład floty obsługującej umowę z powiatem wchodziły różnorodne modele pojazdów. Wśród najważniejszych z nich znalazły się autobusy takie jak MAN Lion’s City, Karosa B951, Irisbus Citelis 12, Neoplan Centroliner N4516 oraz Setra Multi Class S 315 NF.
W 2019 roku nastąpiła zmiana w tej flocie, gdyż dwa pojazdy — Karosa B951 oraz mikrobus Kapena — zostały przekazane do obsługi umowy z urzędem miasta w Złotoryi.
Przypisy
- Piotr Maas: PKS Lubin wozić będzie złotoryjan przez 3 lata. Za darmo. [w:] e-legnickie.pl [dostęp 29.03.2019 r.]
- PKS Lubin z liniowym kontraktem na cztery lata. [w:] transinfo.pl [15.02.2021 r.]
- Mieszkańcy zadowoleni z linii do Lubina [online], Gmina Polkowice, 30.08.2021 r. [dostęp 02.01.2022 r.]
- RadioR. Elka RadioR., Iwona Mierzwiak, Ścinawa ma nowego przewoźnika. 112 zawiesza połączenia, 512 rusza w trasę [online], miedziowe.pl [dostęp 02.01.2022 r.]
- Marzena Machniak: Zlikwidowali autobusy z Polkowic do Lubina. [w:] miedziowe.pl [07.09.2018 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- MRT: Bezpłatne autobusy jeżdżą już do Rudnej. [w:] lubin.pl [02.10.2018 r.] [dostęp 22.11.2018 r.]
- Katarzyna Woźniakowska: Koniec kursów do Wrocławia. [w:] regionfan.pl [14.07.2017 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- Dariusz Chryc: Ruszają Powiatowe Przewozy Pasażerskie w Lubinie. [w:] infobus.pl [01.07.2016 r.] [dostęp 22.11.2018 r.]
- Dariusz Chryc: DLA z Temsą dla Lubina. A powiat woli PKS. [w:] infobus.pl [25.04.2016 r.] [dostęp 25.11.2018 r.]
- Ewa Chojna: PKS Lubin - referendum trwa. [w:] chocianow.naszemiasto.pl [02.03.2015 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- PKS Lubin S.A.: PKS Lubin S.A.: Aktualności. [w:] pks.lubin.pl [02.07.2018 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- Łukasz Supel: MAN SL 223 we flocie PKS Lubin. [w:] infobus.pl [07.04.2004 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- Piotr Kanikowski: Zagłębie Miedziowe: Trupek komunikacji. [w:] legnica.naszemiasto.pl [16.02.2010 r.] [dostęp 23.11.2018 r.]
- a b c Remigiusz Antonik: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie S.A.. [w:] phototrans.eu [dostęp 23.11.2018 r.]
Oceń: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie